Mrozy


Autor: olalubawska
10 listopada 2025, 12:02

Mrozy
W dniu 7.11.2025 odwiedziłam Mrozy- miasto w Polsce, w województwie mazowieckim, w powiecie mińskim. Możemy tam dojechać pociągiem z wielu miast między innymi: z Warszawy, Pruszkowa, Mińska Mazowieckiego, Siedlec, Terespola. Budynek dworca kolejkowego jest również zabytkiem który został odresturowany.
Najbardziej znanym zabytkiem Mrozów jest unikatowy skalę ogólnopolską na tramwaj konny. W 1902 Warszawskie Towarzystwo Higieniczne, doceniając walory klimatyczne Mrozów i okolic, podjęło decyzję o wybudowaniu sanatorium do leczenia chorób płuc w Rudce k. Mrozów. W celu ułatwienia transportu materiałów do Rudki, położono tory kolejki konnej o prześwicie 900 mm, prowadzące od stacji Mrozy przez teren obecnego rezerwatu przyrody. Gdy po 6 latach zakończono budowę sanatorium, wózki towarowe zastąpiono tramwajem o drewnianej konstrukcji. Przewoził on kuracjuszy, pacjentów, pracowników oraz wczasowiczów na trasie 2,5 km. Tramwaj kursował w latach 1908–1967 i był jednym z dwóch takich pojazdów w Europie. W 2007 Towarzystwo Przyjaciół Mrozów postanowiło reaktywować kolejkę. Ostatecznie odbudowa tramwaju rozpoczęła się w sierpniu 2011. Oficjalne otwarcie odbyło się 10 sierpnia 2012. Jest to jedyny czynny tramwaj konny w Polsce. Tramwaj ten jest czynny w okresie letnim.
Drugim zabytkiem wartym odwiedzenia jest zabytkowy Młyn wodny murowany „Nożownia” z przełomu XIX i XX w.
W 1908 r. za czasów, Emila Gerlacha, powstała tu słynna fabryka noży. Przed pierwszą wojną światową zaprzestano produkcji noży, a w budynku nożowni założono młyn składający cię z jednego założenia kamieni i jagielnika. W 1922 r. produkcyjną część budynku podwyższono, tworząc dodatkową kondygnację w której zainstalowano dwie pary walców oraz dwa cylindry odsiewające, elewatory i ślimacznice, a do czyszczenia zboża łuszczarkę i tryjer. Koło wodne zastąpiono turbiną leżącą. Około 1937 r. założono dodatkowy silnik spalinowy o mocy 10 KM i przeprowadzono modernizację młyna. Miasto to znajduje się na szlaku turystycznym: „Industrialne Mazowsze”.
Niestety można tam dojechać tylko samochodem. Szkoda że nie ma dojazdu autobusem prywatnym. Nie każdy ma możliwość dojazdu samochodem, nie wszyscy chcą go mieć z różnych powodów. Gdyby był lepszy to wszyscy by skorzystali . Kierowcy bo by mieli pracę, władze gmin i powiatu ponieważ zarobiły by na biletach autobusowych. Niestety władze często nie biorą pod uwagę potrzeb mieszkańców i turystów tylko układają rozkłady jak chcą. Gdyby dojazd były lepszy uważam że to pozytywnie wpłynęło by na rozwój turystki na tym obszarze. Właściele młyna mieli by dodatkowy zarobek. Kierowcy autobusów mieli by pracę a władze gminy pieniądze z biletów. Niestety władze często wychodzą z założenia że transport publiczny jest potrzebny tylko pomiędzy największymi miastami a te mniejsze są odcięte od niego nawet jeśli są tam zabytki warte odwiedzenia. Każdy traci. Na pewno jest dużo osób z Polski i z za granicy które chciałby zobaczyć ten zabytkowy młyn ale rezygnują właśnie z powodu braku dojazdu komunikacją zbiorową. Warto pochylić się nad tym tematem aby w przyszłości był dobry dojazd do tego miejsca. Za granią władze  na różncyh szczebalch potrafią się porozumieć aby zapenwić transpot publiczny do mniejszych  ale ciekawych miast.  Nie wszedzie musi być kolej bo to są duże koszta. Ale autobusy powinny jeźdźić również do tych mniej znanych ale również  małych miasteczek  z wyjątkowymi zabytkami. 
Wszyscy by tylko na tym skorzystali, zwiększyłby się ruch turystyczny w powiecie, były by większe wpływy do budżetu powiatu, ludzie mieli by pracę przy obsłudze młyna kierowcy nie musieli by szukać pracy w innych miastach. Najwidoczniej władzom gminy i powiatu nie zależy na rozwoju turystyki i zwiększeniu możliwości zarobku dla ludzi.

 

 

Do tej pory nie pojawił się jeszcze żaden komentarz. Ale Ty możesz to zmienić ;)

Dodaj komentarz